مدیر مدرسه علمیه فیلسوفالدوله تهران بر لزوم ترسیم چشم اندازهای علمی و پژوهشی برای طلاب تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام و المسلمین ظفر قاسمی اظهار کرد: موفقیت در گزینش صحیح یک فعالیت و طی مراحل آن و در نهایت به انجام رساندن فعالیت انتخاب شده، مرهون چند عامل است که یکی از مهمترین آنها انگیزه است.
وی با بیان اینکه فعالیت پژوهشی و تحقیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: طلاب علوم دینی، هنگامی به این مهم روی میآورند که انگیزه کافی را برای حضور در این عرصه در خود احساس کنند. در غیر این صورت، رویکرد طلاب به تحقیق و فعالیتهای پژوهشی، ضعیف و ناچیز خواهد بود.
این مدیر حوزوی، ایجاد انگیزه را در راستای تحقق فرهنگ پژوهش به عنوان یکی از خط مشیهای اساسی مسئولان پژوهش در حوزههای علمیه دانست و به تشریح مواردی پرداخت که میتواند در ایجاد انگیزه طلاب موثر باشد.
حجتالاسلام قاسمی تبیین آثار و ثمرات پژوهش در عرصههای مختلف علوم و فرهنگ دینی را یکی از عوامل انگیزهساز در پژوهش دانست و افزود: آن گاه که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای پژوهشی، در رونق یافتن دین و فرآوردههای دینی و فرهنگی برای طلبهای ترسیم شود، به صورت قهری انگیزههای وی برای حضور در این عرصه افزایش پیدا میکند.
وی تاکید کرد: ترسیم نیازمندی جامعه دینی به پژوهش برای حل معضلات و مشکلات اجتماعی از عوامل وادارکننده طلاب به پژوهش است.
وی تدوین چشمانداز پژوهشی و آگاه سازی طلاب نسبت به این چشمانداز را از مسائل ضروری در بقای انگیزه آنها دانست و گفت: این چشمانداز باید بتواند مسیر پژوهشی یک طلبه را از آغاز تا انجام طرح ریزی کند.
به گفته مدیر مدرسه علمیه فیلسوفالدوله تهران، یکی از ضعفها در امر پژوهش، عدم آگاهی طلاب نسبت به آینده پژوهشی خود است.
حجتالاسلام قاسمی تاکید کرد: معرفی پژوهشگران موفق و برگزاری جلسات گفتگو و برگزاری اردوهای مشترک با ایشان، معرفی مهمترین و تأثیرگذارترین تحقیقات علمی در زمینههای مختلف و تشویق و تقدیر شایسته و قابل توجه از طلاب پژوهشگر که در انگیزهسازی طلاب، نقش قابل توجهی دارد.
خبرگزاری مهر
فرم در حال بارگذاری ...